Prostor romana

Naziv predmeta: Francuska književnost

Naziv kolegija: Prostor romana (Od Célinea do suvremenih autora)

Nositelj kolegija: dr.sc. Marinko Koščec, docent

Izvoditelj kolegija: dr.sc. Marinko Koščec, docent

Status kolegija: izborni

ECTS bodovi: 3

Jezik: francuski

Ispit: ne

Ocjena: trajno praćenje

Oblik nastave: 1P+1S

Uvjeti: položen kolegij Francuska književnost: povijest i periodizacija (1. semestar)

Sadržaj kolegija: Jednosemestralni kolegij namijenjen studentima treće godine francuskog jezika i književnosti. Razmatrat će se različite koncepcije, pretenzije i poetička usmjerenja odabranih francuskih romanopisaca 20. stoljeća, kao i njihova interakcija s društvenim i književnim kontekstom. U tekstovnim primjerima promatrat će se kompozicijska načela, pripovjedne strukture i tehnike, specifičnosti sintakse, leksika, jezičnih figura, prostora, vremena, pripovjedačke instancije, likova, događaja, opisa, komentara.

Cilj kolegija: Razvijanje književnoteorijske, književnoanalitičke i jezične kompetencije studenata.

Studentske obveze: Redovito pohađanje seminara i čitanje odabranih tekstova. Jedan pisani rad na francuskom jeziku (4-7 stranica) u kojem se, na tekstu po vlastitom izboru, primjenjuju metode analize korištene u seminaru. Uz seminarski rad te sudjelovanje u analizi i komentiranju zadanih ulomaka, ocjena se stječe jednim usmenim izlaganjem na odabranu temu / ili na usmenom ispitu prema nastavnom gradivu.

Raspored rada po tjednima:

1. Uvod: panoramski prikaz proznih tendencija u francuskoj književnosti 20. stoljeća

2, 3, 4. Céline: Voyage au bout de la nuit. Društveno okruženje, ideološka dimenzija i recepcija djela, temeljni motivi. Autorova poetika; analiza izražajnih sredstava. Studija protagonista.

5. Georges Perec: Les choses. Roman i potrošačko društvo. Anti-psihološki pristup. Postupci i utjecaj “novog romana” i strukturalizma.

6.-7. Michel Tournier: Vendredi ou les Limbes du Pacifique. Filozofski, mitološki, metafizički roman; višeslojnost teksta, palimpsest i “zloupotreba” predloška. Tradicijski supstrati, subverzija i demonizacija. Raskrižje estetičkog, alegorijskog, političkog, erotskog.

8-9. Patrick Modiano: Rue des boutiques obscures i Les boulevards de ceinture. Analiza pripovjedačkog glasa, ključnih motiva, atmosfere, jezičnih sredstava. Tematske opsesije, kompozicijski postupci, specifičnosti pripovjednog pogleda, tipske situacije, manirizmi.

10-11. Jean Echenoz: Opus; obilježja rukopisa. Žanrovski obrasci, njihova dekonstrukcija i parodiranje. Eliptičnost, distanciranost, metanarativnost, „dvostruka intoniranost“ teksta.

12-13. Lydie Salvayre: La Vie intime, La compagnie des spectres. Angažirana, subverzivna proza. Studija pripovjednog glasa i tipičnih protagonista.

14-15. Michel Houellebecq: djelo i kontekst

Literatura:

Djela navedena u rasporedu rada. Također se preporučuje sljedeća teorijska literatura:

1. Vincent Jouve, Poétique du roman, Armand Colin, 2007
2. Roland Bourneuf i Réal Ouellet, L’Univers du roman, Presses Universitaires de France, 1995
3. Henri Godard, Le roman, mode d’emploi, Gallimard, 2006
4. Antoine Compagnon: Le démon de la théorie