Naziv kolegija: Izabrane ruske (filmske) drame
ECTS bodovi: 3
Semestar izvođenja: ljetni
Vrijeme i mjesto:
Srijeda, 13:15-14:45 – predavanje ONLINE
Srijeda, 14:45-15.30 – seminar ONLINE
Jezik izvođenja: ruski
Nositelj: dr.sc. Ivana Peruško, doc.
Izvođač: dr.sc. Ivana Peruško, doc.
Satnica: Predavanja 30, seminar 15
Cilj:
Kolegij je posvećen kategoriji drame kao filmske vrste. Stoga će studenti na kolegiju izučavati zakonitosti filmske dramaturgije i drame kao središnjega žanra ruske suvremene kinematografije. Kolegiju je cilj da studenti upoznaju osnovne filmske škole, pravce, redatelje i probleme s kojima se susreće ruska filmska drama u drugoj polovici 20. stoljeća i početkom 21. stoljeća. Studenti će na temelju teorijskoga okvira i samostalnih analiza izabranih filmskih predložaka steći uvid u tzv. ”bolna mjesta” i ”bolne emocije” kojima je prožeta ruska kinematografija sovjetskoga i postsovjetskoga perioda. U istraživanju egzistencijalnih, društveno-političkih i intimnih drama na filmskome platnu studenti će kroz pojedinačni i grupni rad analizirati filmski jezik i stil različitih ruskih redatelja (od M. Kalatozova do A. Zvjaginceva).
Ishodi učenja.
Po završetku kolegija Izabrane ruske drame, studenti će moći:
- uočiti i definirati na ruskom jeziku teorijske probleme i zakonitosti filmske dramaturgije.
- objasniti na ruskom jeziku posebnosti filmske drame u ruskoj kinematografiji 20. i 21. stoljeća.
- opisati i sistematizirati na ruskom jeziku dominantne teme u ruskoj filmskoj drami sovjetskoga perioda (druga polovica 20. stoljeća)
- identificirati i komentirati na ruskom jeziku promjene koje nastupaju u ruskoj filmskoj drami poslije pada SSSR-a.
- samostalno napisati i prezentirati strukturirani tekst na ruskom jeziku.
Sadržaj:
- UVOD U KOLEGIJ I NAČIN RADA. UPUTE ZA IZRADU SEMINARSKIH RADOVA.
- FILMSKA DRAMA – METODOLOŠKI PROBLEMI S DRAMOM. POSTAVKA PROBLEMA, IZUČAVANJE I POSTAVLJANJE GRANICA.
- NOVI FILMSKI JEZIK 1950-IH I 1960-H GODINA. BORBA PROTIV SHEMATIZMA. NOVI NARAŠTAJ RUSKIH REDATELJA I NOVA LIRSKA KOMEDIJA: JA ŠAGAJU PO MOSKVE G. DANELIJE.
- M. KALATOZOV KAO VJESNIK NOVOGA DISKURSA I NOVE RUSKE DRAME: LETJAT ŽURAVLI I DRUGI FILMOVI.
- IZMEĐU POVIJESTI/BIOGRAFIZMA TE DUŠEVNOGA STANJA. FILM IVANOVO DETSTVO A. TARKOVSKOGA.
- DRAMA U RAZDOBLJU TZV. ZASTOJA (L. BREŽNEVA) 1970-IH GODINA. DOMINACIJA EKRANIZACIJE I NJEZINE GRANICE. LJUBAVNE DRAME I MELODRAME ZABRANJENE REDATELJICE KIRE MURATOVE. FILMOVI KOROTKIE VSTREČI I DOLGIE PROVODY K. MURATOVE.
- KOLOKVIJ (ПРОВЕРКА ЗНАНИЙ)
- ŽANR SOCIJALNE DRAME U RAZDOBLJU PERESTROJKE. MOJ DRUG IVAN LAPŠIN A. GERMANA. FENOMEN CRNJAKA (RUS. ČERNUHA). FILM IGLA R. NUGMANOVA.
- RUSKA DRAMA DEVEDESETIH. PAVEL LUNGIN: TAKSI BLJUZ, 1990. NIKITA MIHALKOV: UTOMLËNNYE SOLNCEM, 1994.
- NOVI ANTIJUNAK I FILM BRAT A. BALABANOVA, 1997
- AUTORSKA DRAMA A. SOKUROVA.
- NOVI JEZIK DRAME. A. ZVJAGINCEV. FILM POVRATAK A. ZVJAGINCEVA
- PISAC I CENZURA. A. GERMAN MLAĐI: DOVLATOV.
- KOLOKVIJ
- REZULTATI I ISPRAVCI SEMINARSKIH RADOVA
Izbor iz literature:
Lotman, Ju. 1973. Semiotika kino i problema kinoèstetiki, Èèsti Raamat: Tallin.
Frejlih, S. 2013. Teorija kino: ot Ejzenštejna do Tarkovskogo, Moskva: Akademičeskij proekt.
Hrenov, N. 2008. Obrazy Velikogo razryva. Kino v kontekste smeny kul’turnyh cikov, Moskva: Progress-Tradicija.
Margolit, E. 2012. Živye i mertvoe. Zametki k istorii sovetskogo kino 1920-1960-h godov, Sankt-Peterburg: Seans.
Zorkaja, N. 2005. Historija otečestvennogo kino, Sankt-Peterburg: Aleteja.
Beumers, B. (ur.) 1999. Russia on Reels: The Russian Idea in Post-Soviet Cinema, I.B. Tauris: London/New York.
Тalal, А. 2018. Mif i žizn’ v kino: Smysly i instrumenty dramaturgičeskogo jazyka, ANO: Moskva.