Izabrane ruske (filmske) drame

Naziv kolegija: Izabrane ruske (filmske) drame

ECTS bodovi: 3

Semestar izvođenja: ljetni

Vrijeme i mjesto:

Srijeda, 13:15-14:45 – predavanje ONLINE
Srijeda, 14:45-15.30 – seminar ONLINE

Jezik izvođenja: ruski

Nositelj: dr.sc. Ivana Peruško, doc.

Izvođač: dr.sc. Ivana Peruško, doc.

Satnica: Predavanja 30, seminar 15

 

Cilj: 

Kolegij je posvećen kategoriji drame kao filmske vrste. Stoga će studenti na kolegiju izučavati zakonitosti filmske dramaturgije i drame kao središnjega žanra ruske suvremene kinematografije. Kolegiju je cilj da studenti upoznaju osnovne filmske škole, pravce, redatelje i probleme s kojima se susreće ruska filmska drama u drugoj polovici 20. stoljeća i početkom 21. stoljeća. Studenti će na temelju teorijskoga okvira i samostalnih analiza izabranih filmskih predložaka steći uvid u tzv. ”bolna mjesta” i ”bolne emocije” kojima je prožeta ruska kinematografija sovjetskoga i postsovjetskoga perioda. U istraživanju egzistencijalnih, društveno-političkih i intimnih drama na filmskome platnu studenti će kroz pojedinačni i grupni rad analizirati filmski jezik i stil različitih ruskih redatelja (od M. Kalatozova do A. Zvjaginceva).

 

Ishodi učenja.

Po završetku kolegija Izabrane ruske drame, studenti će moći:

  • uočiti i definirati na ruskom jeziku teorijske probleme i zakonitosti filmske dramaturgije.
  • objasniti na ruskom jeziku posebnosti filmske drame u ruskoj kinematografiji 20. i 21. stoljeća.
  • opisati i sistematizirati na ruskom jeziku dominantne teme u ruskoj filmskoj drami sovjetskoga perioda (druga polovica 20. stoljeća)
  • identificirati i komentirati na ruskom jeziku promjene koje nastupaju u ruskoj filmskoj drami poslije pada SSSR-a.
  • samostalno napisati i prezentirati strukturirani tekst na ruskom jeziku.

 

 

 

Sadržaj:

 

  1. UVOD U KOLEGIJ I NAČIN RADA. UPUTE ZA IZRADU SEMINARSKIH RADOVA.
  2. FILMSKA DRAMA – METODOLOŠKI PROBLEMI S DRAMOM. POSTAVKA PROBLEMA, IZUČAVANJE I POSTAVLJANJE GRANICA.
  3. NOVI FILMSKI JEZIK 1950-IH I 1960-H GODINA. BORBA PROTIV SHEMATIZMA. NOVI NARAŠTAJ RUSKIH REDATELJA I NOVA LIRSKA KOMEDIJA: JA ŠAGAJU PO MOSKVE G. DANELIJE.
  4. M. KALATOZOV KAO VJESNIK NOVOGA DISKURSA I NOVE RUSKE DRAME: LETJAT ŽURAVLI I DRUGI FILMOVI.
  5. IZMEĐU POVIJESTI/BIOGRAFIZMA TE DUŠEVNOGA STANJA. FILM IVANOVO DETSTVO A. TARKOVSKOGA.
  6. DRAMA U RAZDOBLJU TZV. ZASTOJA (L. BREŽNEVA) 1970-IH GODINA. DOMINACIJA EKRANIZACIJE I NJEZINE GRANICE. LJUBAVNE DRAME I MELODRAME ZABRANJENE REDATELJICE KIRE MURATOVE. FILMOVI KOROTKIE VSTREČI I DOLGIE PROVODY K. MURATOVE.
  7. KOLOKVIJ (ПРОВЕРКА ЗНАНИЙ)
  8. ŽANR SOCIJALNE DRAME U RAZDOBLJU PERESTROJKE. MOJ DRUG IVAN LAPŠIN A. GERMANA. FENOMEN CRNJAKA (RUS. ČERNUHA). FILM IGLA R. NUGMANOVA.
  9. RUSKA DRAMA DEVEDESETIH. PAVEL LUNGIN: TAKSI BLJUZ, 1990. NIKITA MIHALKOV: UTOMLËNNYE SOLNCEM, 1994.
  10. NOVI ANTIJUNAK I FILM BRAT A. BALABANOVA, 1997
  11. AUTORSKA DRAMA A. SOKUROVA.
  12. NOVI JEZIK DRAME. A. ZVJAGINCEV. FILM POVRATAK A. ZVJAGINCEVA
  13. PISAC I CENZURA. A. GERMAN MLAĐI: DOVLATOV.
  14. KOLOKVIJ
  15. REZULTATI I ISPRAVCI SEMINARSKIH RADOVA

 

 

 

 

Izbor iz literature:

Lotman, Ju. 1973. Semiotika kino i problema kinoèstetiki, Èèsti Raamat: Tallin.

Frejlih, S. 2013. Teorija kino: ot Ejzenštejna do Tarkovskogo, Moskva: Akademičeskij proekt.

Hrenov, N. 2008. Obrazy Velikogo razryva. Kino v kontekste smeny kul’turnyh cikov, Moskva: Progress-Tradicija.

Margolit, E. 2012. Živye i mertvoe. Zametki k istorii sovetskogo kino 1920-1960-h godov, Sankt-Peterburg: Seans.

Zorkaja, N. 2005. Historija otečestvennogo kino, Sankt-Peterburg: Aleteja.

Beumers, B. (ur.) 1999. Russia on Reels: The Russian Idea in Post-Soviet Cinema, I.B. Tauris: London/New York.

Тalal, А. 2018. Mif i žizn’ v kino: Smysly i instrumenty dramaturgičeskogo jazyka, ANO: Moskva.