Sport u kulturi Dalekoga istoka i Indije

Nositelj: Izv. prof. dr. sc. Ivan Andrijanić

Izvođači: mr. sc. Jelka Gošnik, viša predavačica; izv. prof. dr. sc. Ivan Andrijanić; red. prof. u miru, dr. sc. Franjo Prot; prof. dr. sc. Leo Rafolt; prof. dr. sc. Damir Medak; doc. dr. sc. Ivana Buljan; doc. dr. sc. Lidija Petrinović.

ECTS bodovi: MODUL 1: 4 bodova po sustavu ECTS. MODUL 2: 5 bodova po sustavu ECTS.
Jezik: hrvatski
Trajanje: zimski
Status: izborni kolegij B (vanjska izbornost)
Oblik nastaveMODUL 1 (teorijski dio): 30 + 0 + 0; dva sata predavanja tjedno. MODUL 2 (teorijski i praktični dio): 30 + 30 + 0; sva sata predavanja + dva sata kinezioloških vježaba.
Cilj kolegija: Jedan od glavnih ciljeva kolegija Sport u kulturi Dalekog istoka je upoznati studente/ice sa sportom kao fenomenom, odnosno s njegovom ulogom i važnošću u društvima i kulturama Dalekog istoka i Indije. Raznolikim sadržajima iz različitih struka ukazat će se na iznimnu važnost interdisciplinarnog pristupa sportu kao fenomenu, kao i specifičnim regionalnim sportskim praksama. Naglasak će biti stavljen na upoznavanje studenata sa tradicionalnim istočnjačkim konceptima borilačkih sustava (kineskih – Yong chun (Wing Tzun), Taiji (Taijiquan) ; japanskih – nanbudo, aikido, judo, jujutsu; korejskih – taekwondo i sl.), također i joge kao sustavne i autentične indijske metode.
Korištene metode: predavanja.

Sadržaj kolegija (MODUL 1)

INDIJA
1. tjedan: Povijesni razvoj yoge u indijskim religijskim tradicijama: od upaniṣadi do Bhagavad-Gīte.

2. tjedan: Yoga u indijskim filozofskim sustavima.

3. tjedan:  Povijest razvoja yoginskih fizičkih vježaba (Haṭha yoga), yoga na Zapadu.

KINA
4. tjedan: Sport u kulturi Kine nekad i danas

5.  tjedan: Kineske borilačke vještine iz perspektive kineske kulture_
Go / Weiqi, Kineski šah / Xiangqi

6. tjedan: Kineske borilačke vještine iz perspektive kineske kulture_
Taiji / Taijiquan, Wing tzun / Kung fu

7. tjedan: Daoist techniques of cultivation of the body

JAPAN
8. tjedan: Povijesni razvoj japanskih borilačkih vještina

9. tjedan: Kulturološke osobitosti japanskih borilačkih vještina:
Nanbudo, Aikido, Džudo, Jujutsu, Jukido Jujitsu, Japanski
kickboxing, Karate i ostalo

10. tjedan: Borilačke vještine u kontekstu zen-filozofije

11. tjedan: Jezikoslovni aspekti nomenklature dalekoistočnih
borilačkih vještina

KOREJA
12. tjedan: Korejske borilačke vještine iz perspektive korejske kulture
I. – taekwondo

13. tjedan: Korejske borilačke vještine iz perspektive korejske
kulture II.

Sadržaj kolegija (MODUL 2)

Sadržaj MODULA 1 + kineziološke aktivnosti (KA) u ponudi Samostalne katedre za kineziologiju.

Obavezna literatura:

Brill’s Encyclopedia of Hinduism, Vol. 3: Society, Religious Specialists, Religious Traditions, Philosophy (ed. Knut A. Jacobsen), Leiden-Boston: Brill 2011., str. 745–788 (dostupno u referentnoj zbirci Knjižnice A06 BRILL h-sv3)

Barba, Eugenio i Nicola Savarese. 1999. A Dictionary of Theatre Anthropology: The Secret Art of the Performer. London, New York: Routledge. a and Phillip B. Zarrilli”, Colloquia Humanistica, 4.

Cho, Sungkyun, Udo Moening i Dohee Nam. 2012. “The Available Evidence Regarding T’aekkyon and its Portrayal as a ‘Traditional Korean Martial Art’”. Acta Koreana, 15, 2.

Deshimaru, Taisen. 2009. Zen i borilačke vještine. Zagreb: Naklada Antares.

Fischer-Lichte, Erika. 2005. “Reinventing Ritual: the Olympic Games”, u: Theatre, Sacrifice, Ritual: Exploring Forms of Political Theatre. London, New York: Routledge.

Green, Thomas A. 2001. Martial arts of the World: An Encyclopedia. ABC-CLIO. (natuknice: India, China, Korea)

Hall, David A. 2013. Encyclopedia of Japanese Martial Arts. Tokyo: Kodansha.

Rafolt, Leo. 2014. “Ritual Formalism and the Intangible Body of the Japanese Koryū Budō Culture”. Narodna umjetnost, 51, 1.

Rafolt, Leo. 2015. “Transcultural and Transcorporal Neighbours: Japanese Performance Utopias in Jerzy Grotowski, Eugenio Barba and Phillip B. Zarrilli”, Colloquia Humanistica, 4.

Način polaganja ispita: Pismeni ispit

Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta: Od studenata se očekuje redovito pohađanje nastave i sudjelovanje na kineziološkim aktivnostima (za studente modula 2); studentska sveučilišna anketa.