South-East Europe Textbook Network

Teaching Practice

 

(return to home page)

Teaching Practice
History

Biljana Stojanovic

ISTORIJA KAO NASTAVNI PREDMET

 

Ova nastavna jedinica nalazi se u okviru teme UVOD U ISTORIJU i obradjuje se na samom pocetku skolske godine i ucenickog ucenja istorije.

CILJ: ucenici samostalno treba da zakljuce sta je istorija, cime se bavi i sta ce na casovima uciti.

OBLIK rada: frontalni i individualni

METOD rada: dijaloski, tekst, pisani, istrazivacki

NASTAVNA SREDSTVA: nastavni listovi koje nastavnik sam priprema. Za svako postavljeno pitanje nastavnik priprema nastavne listove na kojima ucenici treba da pronadju odgovore. Nastavnik je u obavezi da pripremi nastavne listove i umnozi ih u onoliko primeraka koliko ima ucenika u odeljenju. Nastavnik moze da koristi vec pripremljen materijal. (posle boravka u GEI shvatila sam da se materijal mora pripremiti i ponuditi nastavnicima, a oni koji su kreativni sami ce praviti svoj materijal)

 

STA JE ISTORIJA?

1a: nastavnik ispisuje pitanje na tabli

1b: nastavnik listu sa ponudjenim odgovorima deli ucenicima. Na listi se nalazi pet ponudjenih odgovora koji su oznaceni rednim brojevima od 1 do 5.

1c: ucenici citaju ponudjene odgovore, razmisljaju koji mogu da odgovaraju postavljenom pitanju.

Primer za ponudjene odgovore:

1.Istorija je rec koja oznacava proslost.

2.Istorija je jedan cas u skolskom rasporedu.

3.Istorija su predmeti iz proslosti.

4.Istorija je nauka iz koje je nastao skolski predmet istorija.

5.Istorija je udzbenik iz koga ucim kako su ljudi ziveli u proslosti.

1d: nastavnik usmerava ucenike da odgovor na postavljeno pitanje pronadju u kombinaciji odgovora pod brojevima 2,4,5. (ovo je samo primer)

1e: ucenici pronalaze odgovor saopstavaju ga i zapisuju u svoje sveske a nastavnik na tablu.

 

STA CEMO UCITI NA CASOVIMA ISTORIJE?

2a: nastavnik ispisuje pitanje na tabli,

2b: nastavnik na tabli lepi slike koje prikazuju: neku znacajnu licnost, neki dogadjaj, sliku svakodnevog zivota ljudi, sliku izgleda zamka, kartu Evrope, kartu svoje drzave..... Ove slike imaju zadatak da postaknu ucenika na razmisljanje i da kada vidi kartu Evrope odgovori da cemo uciti istoriju Evrope, kada vidi zamak da cemo uciti o kraljevima i vladarima uopste, kada vidi sliku licnosti da cemo uciti o znacajnim licnostima i njihovim delima.....

2c: ucenici posmatraju slike i donose zakljucke,

2d: ucenici svoja razmisljanja iznose javno,

2e: svoje odgovore ucenici unose u svoje sveske.

 

ZASTO UCIMO ISTORIJU?

3a: nastavnik pitanje zapisuje na tabli,

3b: nastavnik deli ucenicima liste na kojima se nalazi 10 razloga zasto ucimo istoriju, a veliku listu lepi na tabli. Postavlja zadatak da ucenici od ponudjenih 10 razloga pronadju 5.

1. Istoriju ucim da bih upoznao proslost.

2. Istoriju ucim da bih naucio kako je nastao covek.

3. Istoriju ucim da bih saznao kako su ziveli moji preci.

4. Istoriju ucim da bih saznao sta su ljudi uradili i rekli u proslosti.

5. Istoriju ucim jer zelim da saznam kako su se ljudi oblacili nekada.

6. Istoriju ucim da bih saznao kako su ljudi mislili nekada a kako misle sada.

7. Istoriju ucim jer je kao vremeplov i mogu da stignem do dvora kralja Artura.

8. Istoriju ucim jer cu uciti o svojim vrsnjacima i njihovim precima iz drugih drzava i sa drugih kontinenata.

9. Istoriju ucim da bih naucio proslost svoje drzave.

10. Istoriju ucim da bih uocio napredak coveka i njegove okoline.

3c: ucenici citaju, razmisljaju i zakljucuju,

3d: ucenici i nastavnici zajedno izlistavaju razloge navedene na listi, nastavnik posebnim znakovima obelezava razloge za koje se najveci broj ucenika opredelio

3e: zajedno zakljucuju kojih je to pet raloga bitnih za to da istoriju ucimo u skoli kao nastavni predmet

 

NASTAVA ISTORIJE NEKAD I SAD

4a: nastavnik zapisuje na tabli predmet proucavanja pod brojem cetiri i objasnjava ucenicima da stalno moramo praviti poredjenje proslosti i sadasnjosti, a to je put uocavanja kulturnog, tehnoloskog, ekonomskog razvitka...

4b: nastavnik lepi pet slika ili crteza koji pokazuju kako su deca nekada ucila istoriju a kako sada. Ucenici imaju zadatak da ponudjene slike poredjju hronoloskim redom

4c: ucenici posmatraju slike

4d: ucenici redjaju slike hronoloskim redom, obelezavajuci ih brojevima od 1 do 5.

4e: ucenici komentarisu slike/crteze i prave razliku izmedju onoga sto je bilo nekad i ovoga sto je sad.

 

DA LI SU UCENICI SHVATILI:

Nastavnik deli svakom uceniku posebnu listu. Na listi se nalazi zadatak za ucenike. Zadatak glasi:

Ponudjeno ti je osam (8) reci. Pet (5) pripada onome o cemu smo danas na casu ucili. Tvoj zadatak je da dobro procitas ponudjene reci i da crvenom olovkom podvuces one reci koje ces spominjati na casovima istorije.

- JEZIK; CAR; EVROPA; KRUNA; GLAVA; MOST; CRKVA; PROSLOST:

contact