South-East Europe Textbook Network

States and Regions

Transregional Projects



(return to home page)

Croatia

mr. sc Tomislav Ogrinsak, prof. mentor
Tekstilna skola Zabok
K. S. DJalskoga 5
49210 Zabok

Izvjesce o Drzavnoj smotri Projekt gradjanin odrzanoj 26. svibnja 2001. u Gimnaziji i ekonomskoj skoli Benedikta Kotruljevica u Zagrebu

Po drugi puta u Republici Hrvatskoj odrzana je smotra osnovnih i srednjih skola u okviru obrazovanja za ljudska prava koje se naziva Projekt gradjanin (dalje Projekt).

Projekt gradjanin nastao je na temelju suradnje Zavoda za unapredjenje skolstva Ministarstva prosvjete i sporta Republike Hrvatske pod vodstvom dr. sc. Dubravke Poljak-Makaruhe i americkog Centra za gradjanski odgoj (Center for Civic Education, Calabasas, CA, USA).

Cilj Projekta jest da se ucenici odgajaju i obrazuju za sudjelovanje u politici, a to znaci da ovladaju nacinima postupanja u demokratskim politickim ustanovama.

Sudionici Projekta stjecu znanje i vjestine za ucinkovito sudjelovanje u politickom zivotu kao i shvacanje vaznosti sudjelovanja gradjana u politickom odlucivanju.

Kljucan pojam u Projektu jest javna politika kojom se izrazava ono sto je zapisano u zakonima te obuhvaca odgovornost vlasti na svim razinama, sto znaci da su njome obuhvaceni svi gradjani i njihovi interesi.

Jednostavno kazano radi se o upravljanju drzavom i posljedicama toga upravljanja.

U okviru Projekta ucenici nauce kako postaviti problem za koji traze rjesenje u okvirima javne politike uz pomoc ustanova vlasti na razini opcine, grada, zupanije ili drzave.

Projekt se pokrece u skoli ucenici dragovoljno, i samo dragovoljno, pod vodstvom profesora (mentora), zapocinju postavljanje vise problema sto znaci da ih prepoznaju i definiraju. Nakon toga izmedju predlozenih mogucnosti biraju problem i zapocinju prikupljanje informacija o izabranom problemu te izradjuju portfolio (blok ili mapu) za predstavljanje problema.

Radi se na osnovi prirucnika za ucenike i nastavnike Projekt gradjanin.

Portfolio je sadrzajna i cjelovita zbirka ucenickih radova ucenicke grupe usmjerene prema rjesavanju uocenog problema javne politike.

Portfolio sadrzi izlozbeni i dokumentacijski dio.

Izlozbeni dio sastoji se od cetiri plakata (80x100cm) koji cine cjelinu. Svaki plakat odnosi se na jednu grupu: problem, alternativne mjere, mjere ucenicke grupe te plan akcije.

Na svakom plakatu dio grupe tekstualno i zorno (slikama, crtezima, grafikonima itd.) prikazuje dio koji im je zadan, npr. na prvom plakatu postavlja se problem pa se problem opisuje, skupljaju materijali iz novina, prikazuju rezultati anketa, lijepe slike ili crtezi itd. koji sluze za sto bolji, jasniji i uvjerljiviji prikaz problema.

Dokumentacijski dio portfolia obuhvaca mapu (zbirku u fasciklu) u kojoj se nalaze prikupljeni materijali, takodjer podijeljeni u spomenute cetiri grupe i oni su svjedocanstvo o istrazivanju koje je grupa provela.

Nakon sto je izradjen portfolio slijedi njegovo usmeno predstavljanje.

Ono se obavlja tako da ucenici predstavljaju sva cetiri postera i objasnjavaju sto su htjeli postici i sto su postigli.

Svaka od cetiri grupe ima na raspolaganju cetiri minute i nakon svake grupe suci na natjecanju ili nositelji javne politike postavljaju pitanja koja traju do sest minuta. Dakle cjelokupno predstavljanje i saslusavanje traje najvise cetrdeset minuta. Saslusavanje ima zadacu da se ucenici sto bolje osposobe za usmeno predstavljanje i obranu svoje politike, odnosno rjesavanja problema.

Na natjecanju suci ispituju ucenike i u posebno spremljene obrasce upisuju ocjene koji se na kraju zbrajaju i usporedjuju.

Svaku ucenicku grupu ispituju i ocjenjuju tri suca.

Ove godine sudjelovalo je devet osnovnih i osam srednjih skola, ukupno sedamnaest projekata -

osnovne skole:

Osnovna skola Petar Zrinski iz Cabra Ovisnost pusenja kod mladih;

Osnovna skola Garesnica Uredjenje eko-parka u Garesnici;

Osnovna skola Frane Krste Frankopana iz Osijeka Svakodnevnica invalida u Osijeku;

Osnovna skola Mladost iz Osijeka Samopostivanjem protiv kaosa razredni ustav;

Osnovna skola Vijenac iz Osijeka Grafiti u nasoj zajednici;

Osnovna skola Vezice iz Rijeke Neka nam skola bude prijatelj;

Osnovna skola Tenja iz Tenje Kanalizacija u Tenji;

Osnovna skola Sestine iz Zagreba Nedostatak prostora za okupljanje mladih u podsusedskoj zoni;

Osnovna skola Lapad iz Dubrovnika .- Lapadska uspavana ljepotica;

srednje skole:

Ekonomska i trgovacka skola iz Cakovca Ponovno uvodjenje zajednicke proslave dana grada i dana maturanata;

Sumarska i drvodjeljska skola iz Karlovca Ocuvanje prirodne i kulturne osobitosti Karlovca kroz zastitu skolskog arboretuma;

Gimnazija Bernardina Frankopana iz Ogulina Kvalitetnije provodjenje slobodnog vremena mladih u Ogulinu;

II. gimnazija iz Osijeka Posvajanje djece;

Elektrotehnicka i prometna skola iz Osijeka Reci ne (ovisnost o drogi);

IV. Gimnazija Marko Marulic iz Splita Problem gradske plaze Bacvice;

Ekonomsko-birotehnicka skola iz Splita Bolji skolski okolis,

Gimnazija i ekonomska skola Benedikta Kotruljevica iz Zagreba Autobusna linija Sveti duh.

Nakon predstavljanja projekata i ocjenjivanja sudaca na kraju odrzano svecano zatvaranje smotre koje se sastojalo od zabavnog programa, pozdravnih govora ravnateljice skole domacina, predstavnika Ministarstva prosvjete i sporta Republike Hrvatske, predstavnika Hrvatskog sabora, gradonacelnika grada Zagreba te gostiju iz Amerike te od podjele priznanja natjecateljima i sucima.

Smotra je zavrsila s uspjehom i dobila je mnostvo pohvala.

Na kraju, nije vazno cija su predstavljanja ocijenjena kao najuspjesnija, vazno je da se mladez sustavno pocinje ukljucivati i pripremati za sudjelovanje u politici.