South-East Europe Textbook Network

States and Regions

Transregional Projects



(return to home page)

Transregional Projects

Southeast European Joint History Project

Teaching sensitive and controversial issues in the history of South East Europe

Radionica VII:
Religious education and the view of the "others"

Radionica VII - Religious education and the view of the "others" (Solun, 11.-13. ožujka 2001.). Sudionici iz Albanije, Bosne i Hercegovine, Bugarske, Hrvatske, Makedonije, Grcke, Rumunjske, Slovenije, Turske, Jugoslavije, te predstavnici Central European University iz Budimpešte.

Ciljevi radionice:

1. Kakva je situacija u religioznom obrazovanju u školama i van škola u JI Europi?
2. Kako je prikazana religija i kako je uloga religioznog faktora (i crkvi) ocijenjena u udžbenicima povijesti?
3. Odnos izmedu vjerskih razlika i meduetnickih sukoba, te kako poucavati toleranciju izmedu razlicitih vjerskih zajednica.
Pitanja na koja su odgovarali sudionici radionice:
Vjersko obrazovanje - opce informacije
1.1 Je li vjeronauk/ vjersko obrazovanje izborni ili obavezni predmet? U kojim se razredima poucava? Koliko sati tjedno? Kakvo je obrazovanje ucitelja vjeronauka?
1.2 Koji je sadržaj vjerskog obrazovanja? Spominju li se i druge religije?
1.3 Jesu li vjerske obrazovne ustanove dozvoljene zakonom? Postoje li takve ustanove paralelno s državnim obrazovnim sustavom? Pripadaju li razlicitim vjeroispovijestima ili religijama?
1.4 Predaje li se vjersko obrazovanje etnickim ili vjerskim manjinama u državnim školama ili drugim ustanovama? Je li izborno ili obavezno? Tko su ucitelji? Kakvi se udžbenici koriste u tu svrhu?
1.5 Kakav je sustav autorizacije, publikacije i distribucije udžbenika religije?
1.6 Kakav je odnos izmedu teksta i ilustracija u udžbenicima religije? Jesu li ilustracije uglavnom dekorativne ili je njihova svrha da objasne tekst? Koji je omjer ilustracija koje se odnose na druge vjerske zajednice u odnosu na vecinsku vjersku zajednicu u vašoj zemlji?
1.7 Imati li informacija o tome kako se u svakoj od vjerskih zajednica u vašoj zemlji formiraju stavovi prema drugim religijama?

Analiza udžbenika povijesti
2.1 Kakav je položaj religije u udžbenicima povijesti? Koliko je poglavlja i stranica posveceno religiji, te Crkvi ili Zajednici vjernih (Umma) u srednjovjekovnoj i modernoj/ suvremenoj povijesti? Koji je njihov postotak? Kako je židovska vjera prikazana u udžbenicima drevne povijesti?
2.2 Koje su ilustracije vjerskog sadržaja ukljucene u udžbenike? Ima li spomenika, portreta itd. koji se odnose na razlicite religije? Kakav je njihov tretman?
2.3 Je li religija predstavljena kao element nacionalnog identiteta? Ako da, kako je integrirana u nacionalnu povijest? Kakav je odnos vjerskih identiteta prema nacionalnim i etnickim identitetima?
2.4 Ima li nacionalnih heroja i antiheroja koji pripadaju vjerskim zajednicama (tj. Crkvi, Ummi, itd.)? Kako je prikazana vjerska dimenzija tih heroja?
2.5 Kako je opisan odnos izmedu razlicitih vjera u povijesti? Ima li negativnih stereotipa o drugim religijama?
2.6 Kako je prikazan odnos izmedu države, religije i društva u razlicitim povijesnim razdobljima? Kako udžbenici obraduju trenutke sukoba izmedu države i religije? Kako su prikazane politicke snage koje su usvojile vjersku dimenziju/ identitet?

contact