Čitanje dnevnika Andréa Gidea

Naziv predmeta: Francuski jezik

Naziv kolegija: Čitanje dnevnika Andréa Gidea

Nositelj kolegija: dr.sc. Ingrid Šafranek, red. prof. u miru

Izvoditelj kolegija: dr.sc. Maja Zorica Vukušić, viši asistent

Status kolegija: izborni

ECTS bodovi: 3

Jezik: francuski / hrvatski

Ispit: da

Ocjena: brojčana

Oblik nastave: 2S

Uvjeti: ne

Sadržaj kolegija: Od uvodnog pitanja razgraničavanja Gideovog dnevnika od ostalih djela (autobiografije, fikcionalnog opusa i dnevnika drugih koji su se neposredno ili posredno bavili i Gideom), nastojimo postaviti pitanja koja definiraju ovaj dnevnik, i stvaraju jedan od mogućih modela njegovoga čitanja, napose pitanje početka i završetka u dnevniku, pitanje autofikcionalnosti, intertekstualnosti, bezdanosti (mise en abyme), metatekstualnosti, pitanje »Svijeta«, Povijesti i Svakodnevice, pitanje kodiranja intime, ljubavi i pederastije, pitanje klasicizma (i pojma »moderni klasik«) i pitanje dnevnika kao »ne-Djela« (memorijala?). Naposljetku, nastojimo identificirati Gideov projekt – postati umjetnikom i koje je njegovo značenje.

Cilj kolegija: Ovaj bi seminar trebao studentima predstaviti cijeli niz paradigmatskih odlika dnevničkoga pisma na reprezentativnom primjeru Gideova dnevnika. Rad na tekstovima trebao bi pokazati svu raznovrsnost diskursa i stilova koji su sastavni dio dnevnika kao žanra, i omogućiti uvođenje pojmova kao što su: autoreferencijalnost, metatekstualnost, metafikcionalnost, autofikcija, mise en abyme, intertekstualnost, kao i uklapanje odabranih priloga nekolicine teoretičara u seminar (Ph. Lejeunea, J. Lecarmea, F. Simonet-Tenant, V. Colonne, Ph. Gasparinija, G. Gusdorfa, E. Martyja,…) u seminar. Osnovne generičke odrednice dnevnika trebale bi im pomoći da lakše svladaju građu iz dijela književnosti koji je uvjetno nazvan autobiografizmom (autobiografija, autofikcija, dnevnik, memoari, …), i razviju sposobnost razlučivanja diskursa. Ovaj bi seminar trebao studentima pokazati plodnost susreta samoga teksta i interpretacija, i omogućiti praćenje promjena u samoj recepciji žanra. On bi također trebao studentima približiti i prevođenje ovakve vrsti tekstova, i osvijestiti barem pokoju od teškoća s kojima se susreće prevoditelj dnevnika. Naposljetku, ovaj seminar posredno omogućuje i praćenje francuske književnosti  (neoromantizma, simbolizma, krize reprezentacije i ironije, te antimodernizma i modernog klasicizma) i određenje jedne od figura intelektualca koje je Gide utjelovljenje.

Studentske obveze: redovito pohađanje nastave, pisanje pisanog rada (seminara)

Raspored rada po tjednima:

1.  Uvod – André Gide i njegov dnevnik (generičko razgraničavanje prema njegovoj autobiografiji, Si le grain ne meurt, fikcionalnom opusu i dnevnicima drugih koji su se neposredno ili posredno bavili i Gideom (Les Cahiers de la Petite Dame M. Van Rysselberghe, i ini dnevnici); upoznavanje studenata sa zadacima kolegija, obvezama i načinom rada
2.  Početak / Počeci – prva bilješka – pitanje otvaranja diskursa u dnevniku kao žanru (1. i 2. izdanje dnevnika – razlike); usporedba Gideovog dnevnika s dnevnicima Pierrea Louÿsa; autofikcionalnost kao odlika dnevničkoga pisma – kako se fikcionalizacija odražava na stil; intertekstualnost; pitanje završavanja dnevnika
3.  Paradigmatski odlomak koji uvodi raspravu o bezdanosti (mise en abyme) – usporedba Gideovog određenja pojma i njegovih suvremenih značenja (od Dällenbacha nadalje); metatekstualnost
4. »Svijet« (E. Marty) – tematizacija onovremene društvene i književne zbilje i njena funkcija u dnevniku; Povijest / Povijesti (događaji i ličnosti; marginalia / memorabilia); pitanje antimodernizma u Gidea (usporedba s Bilježnicama M. Barrèsa)
5. Tematizacija svakodnevice – uloga i udio trivijalnoga u dnevničkom pismu (Michel de Certeau, Danto) – glazba-glasovir (Bilješke o Chopinu)
6. Kodiranje intime (N. Luhmann) – pitanje autobiografizma – ljubav i praćenje razvoja Gideovog pojma ljubavi kao pokazatelja sazdavanja identiteta (od Bilježnica Andréa Waltera nadalje), Madeleine Gide (»Em.«) kao Beatrice – žena kao figura
7. »Tajna« (E. Marty) – kodiranje seksualnosti (E. Marty, M. Nemer, Michael Lucey, Naomi Segal, C. Millot) – od »anđelizma« do otkrića u Africi, borbe i samosvijesti – pederastija i funkcija Corydona
8. Putopis u okviru dnevnika – putovanje i njegova uloga u izgradnji identiteta – inicijacija – Gide putopisac – usporedba putopisa iz dnevnika s njegovim putopisima (Putovanje u Kongo, Povratak iz Čada, Povratak iz S.S.S.R.-a) – Cuverville – primjer prostora u dnevniku, kao mjesto »Em.«
9. Bilans – pitanje morala; autoanaliza, odluke i savjeti samome sebi (Loyola), aforističnost, aticizam – tradicija francuskih moralista 17. stoljeća – Gide i klasicizam
10. Tematizacija pisanja (autoreferencijalnost – Gideova svijest o stasanju sebe kao pisca – Gideov projekt: postati umjetnik, dnevnik kao Memorijal, sazdavanje slike o sebi kao piscu
11. Pitanje kako dnevnik prati pisanje fikcionalnih djela (nacrti djela) – planovi i njihova uloga u dnevniku – usporedba s Dnevnikom Krivotvoritelja novca
12. Gide kao književni kroničar i kritičar u okviru dnevnika – pitanje uzora, utjecaja (Montaigne, Wilde, Dostojevski)
13. Recepcija dnevnika – književni kritičari i teoretičari o dnevniku – E. Marty, R. Barthes, D. Moutote, Ph. Lejeune, M. Blanchot, J.-P. Sartre; usporedba 1. i 2. izdanja; pitanje suvremenog čitanja
14. Gideov dnevnik kao reprezentativni primjer žanra (klasičnog dnevnika) – usporedba s drugim dnevnicima; uloga dnevnika, u odnosu na »Djelo« (ne »naličje«)

Literatura:

1. Odlomci iz dnevnika koje je odabrao nastavnik
2. Marty, Eric. Écriture du jour, le Journal d`André Gide, Éditions du Seuil, Paris, 1985;
3. Zorica, Maja. Odjeci romantičarske tradicije u autofiguraciji modernoga subjekta (Bilježnice Andréa Waltera, Allain i Dnevnik Andréa Gidea iz istoga razdoblja), inRomantizam i pitanja modernog subjekta, ur. Josip Užarević, Disput, Zagreb, 2008.

Napomena: Svaki će student dobiti i bibliografiju za seminarski rad, ovisno o temi o kojoj će pisati.